МО освітньої галузі «Мови і літератури»



«Щоб любити – треба знати, а щоб проникнути в таку тонку й неосяжну, величну й багатогранну річ, як мова, треба її любити» (Василь Сухомлинський)
Саме під таким гаслом з 9 по 14 листопада 2015 року було проведено тиждень гуманітарного циклу, який розпочався із відзначення 9 листопада Дня української писемності та мови. Кожен день тижня був тематичний та присвячений українській символіці: вишиванці, калині, віночку, пісні, рушнику. У цей день в школі також стартував XVI Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика, в якому взяли участь 74 учня.
9 листопада учні 9-11 класів та вчителі школи написали XV Всеукраїнський диктант національної єдності «Радіодиктанту національної єдності – 15 років», чим продемонстрували єдність з усіма, хто любить і шанує рідне слово.

Святкування Дня української писемності та мови розпочалося із презентації загальношкільної виставки «Видавнича майстерня». Учні 5-11 класів виготовили власноруч книжки на різноманітну тематику: «Кирилиця та глаголиця», «Український алфавіт», «Розвиток української мови», «Нестор Літописець» та інші. Така робота дала змогу школярам продемонструвати креативність та неординарність мислення під час виготовлення книжок, сприяла пошуковій науково-дослідницькій роботі.

Урочиста загальношкільна радіолінійка «Мова рідна – слово рідне» удосконалила знання про історію свята та видатного діяча Преподобного Нестора- Літописця. З метою виховання пошани до рідної мови у класних колективах були проведені тематичні виховні години на тему «Збережемо наш скарб – рідну мову» (1-11 класи).

Для учнів 5-6 класів було організовано відвідування інтерактивної виставки в бібліотеці «Мов джерельна вода, рідна мова моя», на якій школярі поглибили свої знання про походження письма, його існування як особливого засобу спілкування, та відповіли на запитання вікторини.

Учителями української мови, Онощенко М.А., Донцул Л.І., Герасименко С.В., Семченко К.В., були проведені уроки за єдиною соціокультурною змістовою лінією «9 листопада – День української писемності та мови», які були урізноманітненні поетичними хвилинками, мовними цікавинками, використанням різнорівневих диференційованих завдань, аудіо- та відеозаписів, інсценуванням, декламуванням, що сприяло формуванню естетичного смаку школярів, активізації їх розумової діяльності. До того ж на уроках учителями були проведенні інформаційні хвилинки «Українська мова – диво калинове», з яких учні дізналися про тернистий шлях становлення і розвитку української мови та писемності.

Урок на запрошення в 11 класі (учитель Донцул Л.І.) з теми «Розвиток мовлення. Види запису прочитаного: докладний запис, конспект, тези» додав ще одну сторінку у відзначенні свята, на якому були відпрацьовані теоретичні питання на основі соціокультурної лінії «Значення творчості Нестора-Літописця». Учителем було використано різноманітні форми та методи: мікрофон, проблемне запитання, відеохвилинка, робота в групах та інші, що сприяло закріпленню теоретичного матеріалу та практичного його відпрацювання.

Учні 7-8 класів позмагалися в мовознавчому марафоні «Тайна імені» (вчителі Онощенко М.А., Герасименко С.В.). Захід сприяв поглибленню знань дітей з української мови, зокрема про походження і творення імен, їх значення; формуванню навички самостійної роботи учнів, роботи в групах. Школярі продемонстрували ґрунтовні знання з української мови, удосконалили навички колективної роботи, розвинули логічне мислення, усвідомили значення української мови в житті людини. Вищезазначений захід сприяв розвитку творчих здібностей школярів, інтегруванню знань з історії, іноземних мов, музики.



Активно та нетрадиційно пройшли конкурси фотоколажів «Помилки навколо нас» та соціальних реклам «Говори правильно!», що сприяло вдосконаленню комунікативних, мовленнєвих та інформаційних компетенцій.

Вівторок, 10 листопада, був оголошений днем калини. Учні школи продемонстрували цей символ на своєму одязі та принесеними гронами ягід.

Цього дня учителями української мови та літератури, зокрема Семченко К.В., була проведена екскурсія для учнів 5-6 класів до шкільного музею народознавства, де діти познайомилися із побутом української оселі, звичаями, що сприяло всебічному розвитку особистості.
У теплому колі за чашечкою чаю відбулося засідання методичного об’єднання вчителів гуманітарного циклу у формі інтелект-кафе на тему: «Формування читацької компетенції на уроках української та зарубіжної літератур». Засідання сприяло підвищенню педагогічної майстерності учителів, були розглянуті питання про підвищення читацької компетентності школярів, розроблені поради та пам’ятки. Адже формування освіченої, творчої особистості, здатної жити і працювати у ХХІ столітті, особистості, яка досконало володіє рідною мовою як інструментом спілкування, мислення, самовираження й пізнання світу, є основним завданням словесників.

Днем українського віночка було оголошено 11 листопада. Учениці школи представили елементи даного символу.

Цього дня для 5 класів була проведена вікторина «В гостях у казки» (учитель Герасименко С.В.), що сприяв широкій популяризації народних та літературних творів, утвердженню краси українського слова, багатства усної народної творчості, підвищенню художньо-виконавської майстерності читців, виявленню і підтримці мистецьких талантів.

Конкурс малюнків «Кольорова фразеологія» для 6 класів (учитель Семченко К.В.) пройшов цікаво та неординарно. Учні представили своє уявлення про фразеологізми у формі ребусів, ілюстрацій. Така робота дала змогу школярам відчути красу та багатство української мови та змогу продемонструвати красу та силу українського слова.

Четвер, 12 листопада, був оголошений днем української пісні. У цей день для учнів 5-Б класу було проведено інсценування української народної пісні: «Пісня – душа народу» (учитель Потапов О.К.), на якому школярі поглибили свої знання про високий мистецький рівень української пісні, її глибоку народність і велику красу, адже українські народні пісні захоплюють глибиною думки, щирістю, багатством почуттів і настроїв.

Урок на запрошення з російської мови у 5-А класі, проведений Полудень С.І. з теми: «РМ № 10. Вживання та написання ъ, ь», формував в учнів уміння вчитися, здобувати знання власною працею, власним пошуком. На уроці учитель намагався будувати навчальний процес на основі співробітництва з учнями, спонукати їх до самостійної пошукової роботи. Полудень С.І. використала проектні технології та інтегроване навчання, активізувала дитячу творчість, прищеплювала учням інтерес до вивчення української мови. На уроці панувала особистісно орієнтоване спілкування, яке стимулювало навчальний процес.

Шестикласники показали свої вміння та знання під час літературної гри із зарубіжної літератури «У країні міфів» (учитель Семченко К.В.). Під час заходу школярі узагальнили та закріпили набуті знання із теми «Міф і література». Учні продемонстрували свою кмітливість, допитливість, логічне мислення. виховувати повагу до художнього слова.

Завершення тижня гуманітарного циклу супроводжувалося виставкою бабусиних рушників «Бабусині шедеври», мета якої полягає в ознайомленні школярів та вчителів з предметами матеріальної і духовної культури, що були створені українським народом.

Лінгвістичне агентство «Культура мовлення» для учнів 9-10 класів (учитель Онощенко М.А.) сприяло поглибленню знань школярів про мову, культуру мовлення, мовлення і ситуацію мовлення, мовний етикет; виробленню навичок правильного використання мовних засобів у різних ситуаціях мовлення; розвивало уміння орієнтуватися в будь-якій мовленнєвій ситуації; виховувало чуття мови, увагу до словесного оформлення думки. Під час заходу відбулося нагородження усіх учнівських колективів, які взяли активну участь у проведенні заходів до тижня гуманітарного циклу.

14 листопада учні школи (Пеньковська Д., Ходарченко Г., Шемчук С.) брали участь в ІІ міському етапі Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури і посіли призові місця: Пеньковська Д. (учитель Онощенко М.А.) – ІІ місце, Ходарченко Г. (учитель Герасименко С.В.) – ІІІ місце, Шемчук С. (учитель Донцул Л.І.) – ІІІ місце.
Проведені заходи до тижня гуманітарного циклу сприяли підвищенню загальнокультурного рівня школярів, формуванню загальнолюдських цінностей, залученню до культурних надбань народу через мову, зацікавленості до її вивчення. Ще і ще раз припадімо спраглими устами до цілющого джерела рідної мови. Відчуймо неосяжну душу народу; відчуймо смуток, бо не вистачить життя, аби перепливти мовний океан. Та знаємо, що рідне слово житиме завжди!